A szünetben ugrálni nem bolondság

Egy, a neten terjedő videó tanúsága szerint egy manitobai iskola kitalálta, azzal fogja növelni a gyerekek figyelmét és koncentrációját, hogy az iskola folyosóján a padlóra és a falra különböző feladatokat rajzol fel. A gyerekek pedig élvezettel ugrálnak szigetről szigetre.

A Komplex Alapprogram Testmozgásalapú alprogramja arra épít, hogy a testmozgás jótékony hatásait tanórai keretek között aknázza ki. Pontosabban: nem csak a többi tanórát célozza a Testmozgásalapú alprogram a tantárgyköziség és az interdiszciplinaritás elve mentén, hanem a testnevelésóra átalakítását is, valamint a szünetek, iskolai szabadidők eltöltéséhez is szeretne hozzátenni. Célja, hogy az iskolai szabadidőben jelenjenek meg a mozgásos tevékenységek és az önkéntességen alapuló tanulói önszerveződések, melyek a szabadidő konstruktív eltöltését tartalmazzák.

Ugyanezt az elvet hivatott szolgálni a manitobai iskolában kialakított tomboló folyosó, vagy más néven kaland folyosó, ahol a gyerekek szigeteket találnak, melyeken átugrálni lehet, ezek nyilakat, virágokat, feladatokat tartalmaznak a földre és a falakra rajzolva. A riport azt mutatja be, hogy mennyire jókedvűen, mennyire magától értetődően végzik ezeket a feladatokat, játékokat a diákok. Tulajdonképpen észre sem veszik, hogy a szünetekben megmozgatják elgémberedett tagjaikat, felfrissítik magukat mentálisan és testileg is, ezért jobban fognak teljesíteni a következő órán. Sőt, ahogy látszik, még élvezik is.

Akinek van gyereke, vagy aki gyerekekkel foglalkozik, biztosan tudja, hogy ha akad egy útpadka a járda szélén, akkor a gyerekek azon fognak egyensúlyozni hazafelé. Ha esett az eső és pocsolyás az utca, akkor át kell ugrálni a pocsolyákon, vagy éppen bele kell lépni mindegyikbe. Ha fagyott, és a pocsolya is be van fagyva, akkor természetes, hogy meg kell óvatosan próbálni, hogy a vékony jég betörik-e alattuk. A gyerekek teljesen önmaguktól, nem felszólításra végzik ezeket a mozgásformákat, melyek kikapcsolják, pihentetik őket, szellemi értelemben mindenképpen. A manitobai iskola ezt a megfigyelést aknázta ki. Nekünk annyira tetszett, hogy azt kívánjuk, bárcsak minden magyar iskolában is lenne ilyen!