„Csoportmunka másképpen” 2.0

A csoportmunka másképpen második részével jelentkezünk, hiszen stábunk újra Törökbálinton járt, hogy most az Érdi, Szigetszentmiklósi és Monori Tankerület is megismerhesse az igazi Élménysulit.

Miként az első részben kifejtettük, sokszor, sokféleképpen számoltunk már be a Komplex Alapprogram kiemelt eseményeiről, a tankerületi tájékoztatókról. Jól bejáratott menetrend szerint, forgószínpad mintájára, szimulált tanórák során kóstolhattak bele az igazi Élménysuli légkörébe a pedagógusok

Arra a kérdésre, hogy mi történik egy tankerületi tájékoztatón, már félig választ kaptunk. Jöjjön tehát a másik három foglalkozás:

Művészetalapú alprogram

Ötlet mátrix módszer, amely az alkotói válságot próbálja megoldani. Csoportokban zajlott a foglalkozás, a csoportvezetőket kisujj méret alapján választották ki, itt megjegyeznénk, hogy mindannyian sikeresebb vezetők voltak, mint a Trónok Harca Kisujja.

A mátrix felépítése:

Műfaj: scifi, krimi, romantikus, vígjáték, dráma, mese Helyszín: Mars, angol kastély, focipálya, tankerületi tájékoztató, sivatag, erdő Korszak: őskor, ókor, jövő, jégkorszak, lovagkor, számítógépek kora Időtartam: 1 másodperc, 1 óra, 1 nyár, örökkévalóság, 2 év, magzati kor Váratlan fordulat: nyeremény, igazgatóváltás, párbaj, én vagyok az apád, baleset, kicsengetés

Ezek alapján, sorsolás után novellaírás volt a feladat, melynek kidolgozása is interaktív volt. Őszintén mondhatjuk, lekötött mindenkit, élvezetes volt. A pontos témák elosztása is különböző játékos formában történt, legyen szó nyelvnyújtogatásról vagy csacsacsáról.

„Ezen módszerek alapján dolgoztam általános iskolában. A későbbiekben egyetemi vizsgákon sok ismerőssel találkoztam, ezek a már akkor felnőtt fiatalok mondták el, hogy az általános iskolában kapott tudás indította el őket ezen a pályán és ez segítette a továbbtanulásukat.” - Dr. Mező Ferenc

DFHT-Differenciált fejlesztés heterogén tanulócsoportokban

Egy ötödik osztályos magyar órát szimuláltak a foglalkozáson. Fontos kiemelni, hogy heterogén csoportokba ültek, nem számított, hogy ki milyen szakos tanár. Minden csoport más témában dolgozott. A csoportmunkába való bekapcsolódás után az egyéni feladatok elvégzése is könnyebben ment, még úgy is, ha az adott téma nem volt testhezálló, mert fel tudták használni a csoportos munka eredményeit. Összesen 438 órányi anyag áll a DFHT által rendelkezésre, amit minden tantárgyban tudnak alkalmazni az oktatók. Több szerep került kiosztásra: irányító, beszámoló, írnok, időfelelős, anyagfelelős. Ezek rotálódtak, így ismertetve, hogy a gyermekekre milyen feladatok várnak majd.

„A Komplex Alapprogram innovációja az, hogy nem csak a kötelező tanítási órákat érintjük, hanem a nem kötelezőket is. Az alprogramok délutánonként nem tantárgyi keretek között, délelőtt viszont a tanórákon is megjelennek majd. Ez az igazi komplexitás.” – Dr. K. Nagy Emese

Életgyakorlat alapú alprogram

Célja a gyerekek élethelyzetében megjelenő problémák megoldását segítő módszerek ismertetése. A szekció egy közös beszélgetéssel kezdődött, felvázolva hogy egy iskola életében milyen témák jelentenek prioritást. Mindannyian fontosnak tartották a megújulást és az együttműködést, egyetértettek abban, hogy a komplex alapprogram bevezetéséhez is szükség van erre a két pontra.

Ezt a módszert szeretné az alprogram beépíteni a tanórákba is, amely segíti a diákoknál a kooperativitást, kritikai gondolkodást, toleranciát, vitakészséget, empátiát és problémamegoldást is.

„Olyan kompetenciákat fejlesztünk, amik a sikeres életvezetéshez szükségesek. Olyan meghatározott tartalmakkal dolgozunk, melyek többnyire eddig is jelen voltak az iskola világában, de mi átértelmeztük, újra gondoltuk ezeket. Komplexen dolgozunk minden körülményt figyelembe véve. A cél egyértelmű: mindent adjunk meg a gyereknek, amire annak idején az életben majd szüksége lesz.” - Magyar István