Egy gyakorlati segítség: a Szakmai Támogatórendszer

A Szakmai Támogatórendszer (SZTR) egy olyan segítség, mely már a Komplex Alapprogram (KAP) bevezetése előtt is támogatja az iskolákat, de természetesen később is a rendelkezésünkre áll.

Első körben ajánljuk honlapunk Gyakran ismételt kérdések (GYIK) felületét (https://resztvevoknek.komplexalapprogram.hu/hu/gyik). Ha itt nem találjuk meg a számunkra kielégítő választ, vegyük igénybe az SZTR segítségét. Mind az intézményvezetők, mind a pedagógusok – már az előkészítési szakaszban – az Elektronikus Szakmai Támogatórendszeren keresztül (e-SZTR, https://esztr.komplexalapprogram.hu/), több mint 40 témakörben küldhetik el konkrét kérdéseiket az SZTR munkatársainak, akik gyors és részletes választ adnak a beérkező kérdésekre. Ha a felsorolt témakörök között mégsem találjuk meg a megfelelőt, akkor az Egyéb kategóriát kiválasztva is be lehet küldeni a kérdést, ezt követően a megfelelő téma szakértőjéhez irányítanak minket. A felhasználói kérdésre pár napon belül szakszerű és ellenőrzött formában választ kapunk.

A fenti támogatási rendszer a KAP 120 órás továbbképzéseinek sikeres elvégzése után biztosít támogatást és folyamatosan rendelkezésükre áll a program intézményi bevezetésének évében és az azt követő években is. Emellett a Tudástár (tudastar.komplexalapprogram.hu) is egy hatalmas segítség, hiszen lehetőséget ad a szakmai felkészülésre a felületen található KAP-tartalmakhoz, kiadványokhoz és segédanyagokhoz való hozzáférés biztosításával.

Azonban nem csak elektronikus, de jelenléti támogatást is biztosít a program a részt vevő iskoláknak. Ennek érdekében egy komplex rendszer keretében személyes találkozásokon nyújtunk segítséget a pedagógusoknak és az intézményvezetőknek. Minden egyes oktatási intézményhez szakmai támogatókat delegálunk a program bevezetésének évében. Egyikük a vezetőt támogatja, el is látogat az intézménybe. Ennek keretében egy évközi interjú során átbeszélik a KAP helyi megvalósításával kapcsolatos kérdéseket és az addigi tapasztalatokat. Ha az igazgatónak további segítségre van szüksége, természetesen ettől függetlenül is kérheti ezt. A pedagógusnak egyéni, alprogrami foglalkozáson való hospitálás igénylésére van lehetősége. A támogató ebben az esetben is ellátogat az intézménybe, megnézi az egyik előre egyeztetett foglalkozást, majd ezt követően kötetlen beszélgetés formájában konzultálnak.

Ha a program bevezetésének első évében összetett és személyes találkozást igénylő kérdés merül fel, az intézményvezetőknek inkább a személyes tanácsadást ajánljuk, az alprogramokat megvalósító pedagógusoknak pedig a csoportszintű hospitáláson való részvételt vagy az egyéni hospitálással összekötött személyes konzultációt javasoljuk. A közismereti tanórákon alkalmazott új módszerekkel kapcsolatban a DFHT tanítási-tanulási stratégia szakmai támogatója nyújt segítséget a pedagógusoknak.