„Ezek azok a pillanatok, amikért érdemes dolgoznunk”

A Komplex Alapprogram (KAP) egyik kiemelt célja a hátránykompenzáció és a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése, a program szakemberei éppen ezért keresnek fel öt, a programban érintett iskolát. Sütő Gergőt, a Komplex Alapprogram PR és marketing menedzserét kérdeztük.

Milyen helyszínekre látogat el a mostani időszakban a KAP csapata?

KAP-os iskolák jelenleg öt megyében működnek. A program kiemelt céljának megfelelően ezúttal halmozottan hátrányos helyzetű régiókat kerestünk fel. Sajnos nem tudunk minden iskolába személyesen elmenni, de ettől függetlenül fontosnak érezzük, hogy a lehetőségeinkhez képest pár iskolát felkeressünk. Eddig jártunk már Kisnánán, Mátraderecskén és Jászkarajenőn, áprilisban pedig Tarnazsadányba és Tarnabodra látogatunk el. Korábban egy roadshow keretében az öt érintett megye nagyvárosaiban tartottunk rendezvényeket, melyek célja inkább az érdeklődő gyerekek és szüleik megszólítása volt. Ezek sikere után fogalmazódott meg bennünk az igény, hogy folytassuk a roadshow-t, ám ezúttal más célcsoportot megszólítva. Legelőször Kömlőre látogattunk, ahol olyan hasznos észrevételeket és visszacsatolásokat kaptak szakembereink a pedagógusoktól, ami meggyőzött minket a jelenlegi iskolák felkeresésére.

Mi történik egy-egy ilyen látogatás alkalmával?

A programok párhuzamosan zajlanak, a pedagógusok kapnak egy kis ízelítőt a Komplex Alapprogramból, nekik bemutató órákat szervezünk, melyeket szakembereink tartanak. Ezek az alkalmak nem csak a résztvevőknek fontosak, de nekünk is egy nagyon hasznos visszajelzés, hiszen csakis a gyakorlat során kaphatunk olyan visszajelzéseket, amelyek segítségével tovább tudjuk tökéletesíteni a programot. Másrészt a gyerekek figyelmét is lekötjük, hiszen minden helyszínre animátorokkal érkezünk, itt Jászkarajenőn is 80 kisiskolás vesz részt a játékos feladatokban. Egy kis versenyre is hívjuk őket, hiszen pecséteket gyűjthetnek logikai, testmozgásos vagy festős-rajzolós feladatok teljesítésével, amiket beválthatnak Élménysulis ajándéktárgyakra – télisapkára, tollra, tolltartóra, kislabdára vagy könyvjelzőre. Külön öröm nekünk, amikor látjuk, hogy mosolyogva viselik ezeket. Ezek azok a pillanatok, amikért érdemes dolgoznunk.

Milyen foglalkozáson vesznek részt pontosan a gyerekek?

Ez a mostani inkább egy élménydélelőtt. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a feladatokban el vannak rejtve azok a motívumok, amik a komplex órákat is meghatározzák, hiszen több alprogramunk is megjelenik egy-egy ilyen foglalkozáson. A gyerekek észre sem veszik, hogy tanulnak is közben, végig szórakoznak, élményeket szereznek.

A pedagógusokat milyen bemutató órák várják?

Előre meghatároztuk, hogy mely iskolában melyik szakemberünk tart órát. Ide azonban nem csupán öt alprogramunk kollégái látogatnak el, hanem például az egész KAP koncepciójával, illetve a DFHT (Differenciált fejlesztés heterogén tanulócsoportban) módszertanával is megismerkedhetnek egy-egy ilyen alkalommal az érdeklődő pedagógusok. Ezek inkább interaktívabb órák, ahol a gyakorlatban felmerülő kérdésekre és problémákra elsőkézből kapnak válaszokat.

Miként lehet újonnan csatlakozni a Komplex Alapprogramhoz?

A döntés meghozatala után nagyon fontos, hogy a tantestület nagy része elvégezze az általunk előírt képzéseket. Ez egy fél-, egyéves szakasz, a kapcsolatfelvételtől számítva.

Érzékelhető egyfajta nagyobb nyitottság a pedagógusok részéről a program felé?

Kimondottan. Ennek egy nagyon jó példája volt az idei Pedagógus Expo. Már másodszorra vettünk részt rajta, de míg tavaly inkább kétkedéssel és ellenérzésekkel álltak a programhoz, addig idén sokan lelkendezve osztották meg élményeiket. Mostanra jutottunk el oda, hogy a kezdeti nehézségek után már pozitív visszajelzéseket kapunk többségében, köszönhetően az elmúlt egy év kézzelfogható eredményeinek.