Felkészítő napot tartottunk a leendő szakmai támogatóknak

2019. május 15-16-án, Budaörsön kétnapos felkészítő képzésen vehettek részt azok, akik a későbbiekben szakmai támogatókként segítik a programot megvalósító pedagógusok munkáját.


Az első nap egy komplex óraszimulációval vette kezdetét, erről itt írtunk részletesen.

A képzési rendszerről Nagy Márta adott alapos áttekintést. Mint elmondta: a Komplex Alapprogram (KAP) összesen hét képzést kínál, a Komplex Alapprogram Koncepciója (KAK) és a Differenciált fejlesztés heterogén tanulócsoportban (DFHT) képzései mellett az öt alprogrami képzésekből lehet választani. Mindegyik képzéshez 30 órás képzési rendszer párosul, a KAK és a DFHT képzései után ajánlott elvégezni az alprogrami képzéseket. Az első kettőn az egész tantestület részt vesz, ezután lehet választani két tetszőleges alprogrami képzés közül. Ezek egytől egyig akkreditált, díjmentes továbbképzések, tehát a pedagógus előmeneteli rendszerben is beszámíthatóak.

A képzések blended típusúak, azaz jelenléti és online formát tartalmaznak. Összesen két kontaktnapon kell részt venni, ezek azonban rugalmasan megszervezhetőek. A képzések rendszerint egymást követő napokon vannak, kivétel a Testmozgásalapú alprogramot, mert ott az e-learning rész megelőzi a kontaktnapokat. A jelentkezés előfeltétele a pedagógus diploma, emellett a kontaktórák 90 százalékán kötelező a részvétel, továbbá egy záródolgozat feltöltése szükséges a program oktatási felületére a megadott határidőre. A képzésekre egyenként kell regisztrálni a képzésszervező rendszer felületén. A 2019-es őszi képzési időszak augusztus és december között, a 2020-as tavaszi időszak pedig január és június között valósul meg.

Dr. K. Nagy Emese, a DFHT-munkacsoport vezetője egy interaktív foglalkozás keretében mutatta be a DFHT startégiáját. Az előzetesen kialakított csapatok különböző szerepeket választottak egymás között, így először az ún. kistanárok mentek ki a foglalkozásvezetőhöz, majd a kapott feladatokon elkezdtek dolgozni a csapatokkal. A feladatok során szerzett tapasztalatokat a szószólók ismertették. Dr. K. Nagy Emese felhívta a figyelmet arra, miszerint mindig fel kell mérni előzetesen, hogy milyen iskolába látogatnak el a szakmai támogatók, a tudásban heterogén gyerekek közül pedig kulcsfontosságú, hogy mindenki találjon a saját képességeinek megfelelő feladatot. A szakmai támogatás célja a tanóra okos tervezésének segítése, az egyik legfontosabb feladat pedig a státuszkezelés, mivel a gyerekek között óhatatlanul is státuszrangsor alakul ki, ezért kiemelt cél, hogy megtanítsuk azt, hogyan mutathatják meg a gyengébben teljesítő tanulók képességeiket úgy, hogy ezáltal elismerést váltsanak ki a többiek szemében. Nagyon fontos továbbá a csoportmunka elősegítése, a versenyhelyzet elkerülése, nyitott végű feladatok használata és az egyéni differenciálás.