Ma van az autizmus világnapja

Április 2-án világszerte az autizmus spektrumzavarra hívják fel a figyelmet, amely több tízmilliónyi embert érint világunkban. Ma a világ legkülönbözőbb pontjain kék öltözékkel, illetve középületek kék kivilágításával is emlékeztetnek arra, hogy figyeljünk oda jobban autista embertársainkra. Az autizmus olyan állapot, mely eltérő fejlődéshez vezet. Az autizmus spektrumzavar kifejezésben a spektrum szó arra utal, hogy az autizmusnak számtalan megjelenési formája van.

Mivel a Komplex Alapprogram keretein belül a sokszínűségben hiszünk, nem véletlen, hogy alapvető tanítási-tanulási stratégiánkban (DFHT – Differenciált fejlesztés heterogén tanulócsoportban) egyformán hangsúlyos szerepe van a felzárkóztatásnak és a tehetséggondozásnak. Hiszünk abban, hogy érdemes befektetni a tanulók érzelmi intelligenciájának fejlesztésébe és az érzékenyítésbe.

Napjainkban elég a Nobel-békedíj egyik esélyesének tartott 16 éves svéd lányra gondolnunk, Greta Thunbergre, aki nagyszabású mozgalmával igyekszik a klímaváltozás megállításának, vagy legalábbis lassításának ügyében minél szélesebb körben megkongatni a vészharangot. Ő maga is „rajta van a spektrumon”, 11 éves korában diagnosztizálták nála az Asperger-szindrómát. Többször vall arról, hogy miként a legtöbb autistának, neki is van egy kiemelt, szinte már monomániának ható érdeklődési területe, ez pedig a környezetvédelem.

Ezen a napon érdemes belegondolni, hogyan érzékeli, szemléli egy-egy autista társunk a saját környezetét, mi okozhat neki nehézséget, és mi mit tehetünk érte, hogyan tudunk vele kapcsolatot teremteni. Ezért egy kisfilmet ajánlunk olvasóink figyelmébe, aminek központi szereplője egy 14 éves, autizmus-spektrumzavaros fiú, Olivér, aki bemutatja nekünk, nézőknek, ő hogyan is érzékeli a világot. A rövidfilm a szerzők reményei szerint iskolai közösségi beszélgetések alapja lehet.

Olivér szívhez szóló hitelességgel vall a 4 percnyi időtartamú filmben a világáról, a másságáról és a kortárs barátságok iránti őszinte vágyáról. A videó kiváló lehetőséget nyújt osztályfőnöki vagy etika órákon való beszélgetésekhez, hiszen a film empátiát ébreszthet, érdekes gondolatokat szülhet a gyerekekben.