Tanulni a költészet napján? Igen!

A pedagógusi munkát nagyban segítheti, ha olyan, mindennapi eseményekhez, jeles napokhoz, ünnepekhez kötjük az adott óra tartalmát, melyet valahonnan máshonnan is ismernek a diákok. Lehet ez egy országos esemény, egy sportesemény, egy híres film, egy számítógépes játék, akár egy instagramos influencer legutóbbi megszólalása, vagy akár a költészet napja, amit április 11-én ünneplünk országszerte.

Az ilyen események jó lehetőséget adnak arra, hogy egy kicsit „felrúgjuk” a tanóra szokásos menetét, hogy csoportmunkát, mini projektet építsünk be az órába. A Komplex Alapprogramos foglalkozások menetébe szintén nagyszerűen illeszthetők be az aktuális témák, mivel itt szinte soha nem arról a frontális oktatási módszerről van szó, amikor a tanár kiáll a katedrára és negyvenöt percet beszél megállás nélkül, míg a diákok jobb esetben csendben figyelnek és jegyzetelnek, rosszabb esetben alszanak, beszélgetnek és az diáknyelven fogalmazva „halálra unják” magukat. Éppen ellenkezőleg, itt a hangsúly mindig a kooperáción van, hogy a tanulás élmnnyé tudjon válni.

A költészet napjáról röviden

1964-től minden évben április 11-én, József Attila születésnapján tartják Magyarországon a költészet napját, amelyre évről évre irodalmi előadóestekkel, könyvbemutatókkal, költőtalálkozókkal, koszorúzásokkal, közös versmondásokkal, filmvetítésekkel, kiállításokkal, színházi előadással, rendezvényekkel készülnek Magyarországon és a határon túlon egyaránt.

Hogy mennyire országosrendezvényről van szó, azt jól mutatja a hirado.hu összeállítása, melyből most szemezgetünk, íme, néhány országos program: 

  • A Nemzeti Örökség Intézete (NÖRI) tematikus irodalmi sétákkal várja az érdeklődőket a budapesti, Fiumei úti sírkertben, Veszprémben versbuszok járnak majd, ahol a Petőfi Színház Fizesse verssel színházjegyét! programja keretében a versmondásért színházjegy is jár, de csütörtöktől egy héten keresztül ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető lesz a Müpa digitális irodalmi gyűjteménye is.
  • Balatonszárszón koszorúzással és szavalóversennyel tisztelegnek József Attila előtt, Nógrád megye több pontján közös versmondással, zenés irodalmi előadással, megzenésített versekkel, Ady és Csinszka kapcsolatának felidézésével készülnek az ünnepre.
  • Győr-Moson-Sopron megyében felolvasómaraton, verskommandó, versmondóverseny és koncert is szerepel a programok között, Szombathelyen óriás puzzle kirakás, verses délután és hangos lakáskoncert lesz, Zala megyében könyvtárosok motoros kísérettel viszik el a költeményeket a zalaegerszegi iskolákba, a nemzetközi kezdeményezésekhez hasonlóan továbbá ezen a napon több magyar város kávézójában is lehet majd verssel fizetni.
  • A pécsi Kodály Központban Liszt Ferenc, Kodály Zoltán és Bartók Béla műveit tűzi műsorra a Pannon Filharmonikusok zenekar, a Fugato Orchestra és Lackfi János pedig Tatabányán Hibrid dalok címmel ad közös koncertet.

Költészet napja a tanórákon

A költészet napján akár az összes tanórát érdemes lehet valamilyen szinten a versekhez, költészethez, költőkhöz kötni. Akár csak azzal, hogy a pedagógus megoszthatja kedven versét a diákokkal, akár felvételről, valaki előadásában, akár maga szavalhatja el. Ha a gyerekek látják a pedagógus személyes elköteleződését a versek, a költészet iránt, akkor ők is rögtön nyitottabbak lesznek a művészet iránt.

Az is jó megoldás lehet, ha közösen kell verset írni, akár előre megadott szavakból, melyek akár az adott tanóra anyagár is vonatkozhatnak. Remek csoportmunkára da lehetőséget például, ha mindenki csak egy sort tehet hozzá a vershez, és végül közösen késztenek el egy művet a diákok, több kis csoportban. Akár Differenciált fejlesztés heterogén tanulócsoportban (DFHT) módszertanára épülő órát is lehet a közös versírásból alakítani, mert a kiscsoportokban lehet valaki, aki leírja a verset, valaki, aki előadja, valaki, aki irányítja az alkotást, és így tovább, mindenkinek juthat olyan feladat, amiben élményt és sikert élhet meg, miközben fejlődnek a kompetenciái.

A lehetőségek száma szinte végtelen, és biztosak vagyunk benne, hogy a kreatív pedagógusok élni is fognak ezzel a remek alkalommal, hogy a verseken, költészeten keresztül szólítsák meg a gyerekeket!